Öroninflammation

DSC_3540.jpg

öroninflammation

Det kan vara bra att kolla din hunds öron med jämna mellanrum. Lyft på öronlappen, öronen ska vara rena, inte lukta illa, ha en jämn blek färg och inte innehålla sekret. Behövs örat rengöras använd bomull med ett milt öronrengöringsmedel på och torka ur örat.

Tecken på öroninflammation

• Det luktar illa ur örat

• Det finns sekret i örat

• Hunden har klåda i örat

• Öronlappen är röd och varm

• Örat kan sloka eller huvudet kan hållas snett

• Hunden ruskar på huvudet

Orsaker och undersökning

Öroninflammation kan orsakas av bakterier och jästsvamp. Det finns också ett flertal sjukdomar som kan ge öroninflammationer, exempelvis parasiter som öronskabb, olika typer av allergier, främmande föremål i örat samt hormonella sjukdomar.

Veterinären undersöker öronlappen och den yttre hörselgången. De nedre delarna av örat undersöks med ett så kallat otoskop, som både har ljus och förstoring så att veterinären noggrant kan inspektera hörselgången och trumhinnan.

Med en bomullspinne samlas sekret upp och rullas ut på objektglas. Öronsekretet undersöks sedan i mikroskop för att se om det förekommer parasiter, bakterier och/eller jästsvamp. Ibland måste en bakterieodling göras för att veta vilken medicin som ska användas.

Behandling

Vid öroninflammation måste öronen vanligtvis rengöras med något öronrengöringsmedel. Vilket medel som väljs är beroende av vilken typ av infektion som föreligger och hur öronsekretet ser ut. Rengöringen syftar till att få bort vax och att minska mängden bakterier och/ eller jästsvampar.

Hunden kan ibland behöva behandlas med receptbelagda örondroppar, också det beroende på vilken typ av infektion det rör sig om. I ett rent öra har örondroppar mycket bättre effekt än om örat är smutsigt. Om öroninflammationen gör mycket ont kan hunden behöva något smärtstillande inflammations-hämmande medel.

Återbesök bör alltid göras för att konstatera om infektionen är utläkt eller ej. För hundar med återkommande öroninflammationer bör bakomliggande orsaker utredas.